De brug naar de toekomst: de Sotra Link verbinding
Sotra en Bergen vormen het economische hart van Noorwegen met een bloeiende olie- en gasindustrie, havenactiviteiten, maritieme sectoren en aquacultuur. Het Sotra Link-project is het grootste contract dat ooit is verstrekt door de Noorse wegenautoriteit. Het is tevens het grootste publiek-private samenwerkingscontract (PPS) dat in 2021 in Europa is verleend. Dankzij de omvang en complexiteit ervan is Sotra Link het pronkstuk van het Noorse nationale vervoersplan 2018-2029. In december 2021 werd het project goedgekeurd door het Noorse parlement, met een geschatte investering van ongeveer 23,1 miljard Noorse Kroon.
Veilige, snelle en groene reisroute
Internationale samenwerking
Basis voor verdere ontwikkeling en groei in de regio
De omvang van het project
Sander Hebbink, finance manager bij Rivoir, belicht het project als een unieke internationale samenwerking. Het brug- en tunnelsysteem van Sotra Link zal bestaan uit 19 tunnels voor weggebruikers en voetgangers, 23 tunnelportalen, 22 bruggen en viaducten, snelwegen met vier rijstroken en 14 kilometer aan voet- en fietspaden. Daarnaast wordt er ongeveer 24 kilometer aan tweebaans toegangswegen aangelegd. De hoofdbrug krijgt een breedte van 30 meter en een lengte van 900 meter met torens van maarliefst 145 meter hoog.
Sander Hebbink (Rivoir)
Projectstructuur
Het project Sotra Link is gebaseerd op een langdurige publiek-private samenwerking tussen Statens Vegvesen en het consortium Sotra Link. Dat bestaat uit: Macquarie, John Laing, FCC, Webuild en SK. Volgens de PPP-overeenkomst is Sotra Link verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van het project voor een periode van 25 jaar. Momenteel bevindt het project zich in de constructiefase en is de opening gepland op 1 juni 2027. Daarna begint de operationele fase van 25 jaar.